tisdag 13 januari 2009

Mitt i natten i central Stockholm , en liten tant , en rullator. Det är 5 + men vinden blåser . Utanför "huset" här på jobbet står en tant. En dam med rullator , tofflor på fötterna och nylonstrumpor på benen . Jag går fram och frågar om hon behöver hjälp. Ja tack säger hon jag vill gärna ha något varmt i mig. Jag frågar lite försynt vad tant gör ute klockan 01 på natten . Och det vet hon inte riktigt , hon vet inte ens att klockan är ett på natten. Jag frågar om hon vill att jag ska ordna så hon kommer hem och ja det vill hon . Hon säger att hon bor ensam , utan hemtjänst men dynamoutskriften på hennes rullator skvallar om något annat. Min tant är klädd i hederlig gabardin klänning, kappa och basker . Hon är även klädd i ett pat tjocka thinsulate fingervantar som hon ej fick på sin ena reuamatism angripna hand. Jag frågar tant om det inte är kallt med tofflor , nädet är ju ett par fina skor säger tant. Visst är dom snygga säger jag men inga varma strumpor heller, nu pratar
vi inte mer om mig säger tant. Jag ringer polisen som faktiskt inom 10 minuter kommer till platsen . Det är picketen som kommer och ut stiger 2 gigantiska och 1 mindre gigantisk poliskonstapel , kallar damen för fröken och stoppar in henne i bilen .
Vart tant är nu vet jag ej förhoppningsvis där hon skall vara

Inga kommentarer :